«مرد مصلوب به گاو مرده»؛ نمایشی با فضایی سورئال و اکسپرسیونیست

تهران- پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات- ایمان میرهاشمی کارگردان تئاتر از دومین تجربه کارگردانی خود با «مرد مصلوب به گاو مرده» به نویسندگی مسعود هاشمی‌نژاد می‌گوید که قرار است در نیمه دوم خرداد به صحنه رود؛ نمایشی که با فضایی شاد آغاز می‌شود و به مرور به اعماق تاریکی ذهن فرو می‌رود.

ایمان میرهاشمی که نخستین تجربه کارگردانی او به نمایش «جدایی رومئو و ژولیت» در سال ۱۴۰۰ در سالن استاد انتظامی برمی‌گردد، در گفت و گو با خبرنگار تئاتر پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات اظهار داشت: نمایش «مرد مصلوب به گاو مرده» که از ۱۸ خرداد امسال در تماشاخانه لبخند، سالن ۲، روی صحنه خواهد رفت، بر مفهوم وابستگی استوار است؛ وابستگی به انسان‌ها، حیوان خانگی، مواد مخدر، الکل و… . اثری با فضایی سورئال و اکسپرسیونیست که بر بازی‌های ذهن‌محور استوار است.

او که فعالیت تئاتری‌اش را از سال ۱۳۸۹ با بازی در نمایش «؟» (علامت سوال - «عنوان نمایش است») به کارگردانی وحید جلیلوند در تالار وحدت آغاز کرده، درباره انگیزه کارگردانی نمایش جدید خود می‌گوید: تمایل به برقراری ارتباط عمیق‌تر با فرآیند کارگردانی از منظر یک بازیگر، با هدف شناخت بهتر ذهن کارگردان و درک لایه‌های معنایی متن، از انگیزه‌های اصلی من برای ورود به عرصه کارگردانی بود.

«مردی در یک مرکز ترک اعتیاد با پرستارش آشنا شده و با او ازدواج می‌کند. در حالی‌که زن بر این باور است که مرد اعتیاد را ترک کرده، او بار دیگر به مصرف الکل روی می‌آورد. توهم‌های ناشی از اعتیاد، مرد را به سمت قتل همسرش سوق می‌دهند؛ این خلاصه‌ای بر داستان مرد مصلوب به گاو مرده است.»

او خاطرنشان کرد: نمایش با فضایی شاد آغاز می‌شود، به مرور به اعماق تاریکی ذهن فرو می‌رود. تمام وقایع در ذهن مرد می‌گذرد که درگیر اسکیزوفرنی است.

«مرد مصلوب به گاو مرده»؛ نمایشی با فضایی سورئال و اکسپرسیونیست

میرهاشمی گفت: در روند کارگردانی، شخصیتی سوم به نام «زن دیگر» به نمایش اضافه شده است. با پیشرفت داستان، این شخصیت حضور پررنگ‌تری پیدا می‌کند و درواقع بازتاب ذهنی زن در ضمیر ناخودآگاه مرد است. (در واقع در توهماتش است.) در دیالوگ پایانی، زمانی که مرد می‌گوید: «اون آدم‌برفی که آب شده، چقدر شبیه توئه»، زن و زن دیگر در یک نقطه با هم ادغام شده و محو می‌شوند.

«مرد مصلوب به گاو مرده»؛ نمایشی با فضایی سورئال و اکسپرسیونیست

این کارگردان تئاتر درباره دغدغه محوری کار هم، آن را بررسی چگونگی جذب افراد به شخصیت‌های سمی در جامعه، به‌ویژه زمانی که این پیوندها ریشه در گذشته دارند، عنوان کرد و افزود: برای نمونه در دیالوگی از نمایش، زن به مرد می‌گوید: «تو از پدرم هم کله‌شق‌تری».

او تصریح کرد: هدف از کارگردانی این اثر، دعوت مخاطب به تأمل در مورد تأثیر وابستگی و رنج‌های درونی در شکل‌گیری شخصیت انسانی است.

در این نمایش به تهیه‌کنندگی هادی احمدی، محمد نیازی، عارفه احمدپور و یگانه محمدی ایفای نقش می‌کنند. دستیار کارگردانی را نگار حاجیانی و مجری طرحی را محمد لهاک بر عهده دارند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه