
به گزارش روز شنبه گروه علمی پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، به همت ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، شاخصهای فنی ارزیابی محصولات صنایع خلاق با هدف حمایت از محصولات این حوزه منتشر شد.
سرپرست ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق، در خصوص ضرورت تدوین شاخصهای فنی ارزیابی محصولات صنایع خلاق گفت: یکی از مهمترین دغدغههای جدی فعالان عرصه صنایع خلاق بحث توسعه نیروی انسانی کارکنان این حوزه است و از اساسیترین ارکان توسعه نیروی انسانی مساله «آموزش» است؛ از این رو، یکی از مهمترین اهداف ما از احصای شاخصهای عرصه تولیدات محصولات فرهنگی، ارائه یک نوع آموزش ضمنی به نیروهایانسانی این حوزه است.
سید مهدی شریفی ادامه داد: یکی از وظایف ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، تسهیلگری مادی و حمایت معنوی از فعالان صنایع خلاق است. از این رو، برای اینکه کارشناسان ستاد با عدالت بیشتری به تقاضاهای صنایع خلاق پاسخ داده و در چارچوب هدفمند حرکت کنند به طراحی شاخصهایی پرداختیم که برگرفته از مهمترین اصول فنی تا سال ۲۰۲۴ بود، همچنین در کنار این روزآمدی بر تطبیق این شاخصها با هویت دینی و ملی جامعه ایرانی نیز پافشاری کردیم.
به گفته این مقام مسئول، خلاقیت برای رشد، نیاز به توسعه دارد اما در عین حال باید به این مهم هم توجه داشت که خلاقیت برای آنکه به نوآوری بینجامد هم نیازمند آموزش است. واقعیت این است که یکی از ارکان آموزش، همین شاخصها هستند و نکته مهمتر این است که در طراحی این شاخصها از خود کارکنان صنایع و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی هم استفاده شدهاست.
شریفی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پویایی حوزه فرهنگ چه برنامهای را برای روزآمدسازی این شاخصها دارد، تصریح کرد: تمرکز ما در سال ۱۴۰۴ در میان ۱۶ حوزه صنایع خلاق بر سه حوزه «بازی»، «اسباببازی» و «انیمیشن» است اما در عین حال بیتوجه به عناصر و دیگر زیرشاخهها نیستیم و بر این اساس میز حوزه عمومی را هم تعریف کردیم که سایر صنایع در آن قرار بگیرند.
وی ادامه داد: بر اساس منطق «تخریب خلاق» به محض اینکه بر اساس فناوریهای روز و تازهترین اتفاقات فناورانه، تحولی در صنایع فرهنگی رقم بخورد، شاخصهای ما نیز دستخوش تحول شده و به سمت بازسازی حرکت خواهد کرد.
سرپرست ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق با بیان اینکه ما در فناوریهای نرم برخلاف فناوریهای سخت به تربیت «انسان» میاندیشیم نه به «محصول»، خاطرنشان کرد: اساسا نگاه تکثرگرایانه و کمیگرایانه در منطق فناوریهای نرم مردود است.
شریفی در خصوص اینکه چرا سه حوزه «بازی»، «اسباببازی» و «انیمیشن»، امسال محور تمرکز ستاد قرار گرفته است، تصریح کرد: بر اساس منطق استراتژیک تمرکز باید بر یک برنامه مشخص باشد. این برنامه هم طبیعتا مبتنی بر حضور ذینفعان ما در آن صنعت، میزان استفادهکنندگان و به تعبیری گرایش و رغبت جامعه به این حوزهها است. از طرف دیگر اتفاقات جاریه و اسناد بالادستی همچون قانون برنامه هفتم توسعه هم تکالیفی برای ستاد ایجاد میکرد، برای مثال دیده شدن ساخت سی کارخانه انیمیشن در این برنامه، توجه جدی به حوزه انیمیشن را برای ما دوچندان میکرد.
دیدگاه خود را بیان کنید