
علی محمدپور در گفتوگو با خبرنگار کتاب پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات با تاکید بر اینکه ناشران الکترونیک در سیوششمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برای نخستین بار به شکل رسمی شرکت کردهاند، ادامه داد: سالهایی بود که ناشران الکترونیک به شکل جزئی در نمایشگاه حاضر میشدند، دو سال پیش مصوبهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و صورتهای دیگری از کتاب، جز کتاب چاپی را هم به رسمیت شناخت. طبق این مصوبه کتاب الکترونیک، صوتی، چند رسانهای، ویدیوی کتاب به رسمیت شناخته شدند و بعد از آن مصوبه لازم بود و ناشران کتاب الکترونیک میتوانستند وارد نمایشگاه شوند.
بازار غیررسمی حداقل ۱۰ برابر بازار قانونی است و این بازار موجب افزایش کپی غیرقانونی کتاب الکترونیک شده است
مسئول بخش ناشران دیجیتال نمایشگاه با اشاره به اینکه فعالیت نشر الکترونیک در دنیا به بیش از ۲۰ سال میرسد، گفت: حدود ۱۰ سال است که پلتفرمها در ایران شروع به کار کردند، مخاطبان خود را دارند و بر اساس عادت مصرف دنیا به تعداد این مخاطبها افزوده میشود. بر اساس آمار ارائه شده توسط مراجع که عادت مصرف مردم در حوزههای مختلف را پایش میکنند، حدود ۱۲ میلیون ایرانی مصرف کننده کتاب الکترونیک هستند، و حدود سه و نیم میلیون نفر از این تعداد روی پلتفرمهای قانونی کتاب الکترونیک را مصرف میکنند، اما بخش بزرگی از مصرف در بخش غیرقانونی است.
دبیر انجمن ناشران دیجیتال کودک، بزرگ شدن بازار غیررسمی کتاب الکترونیک را عامل شکلگیری بازار غیرقانونی اعلام کرد و ادامه داد: وقتی بازار غیررسمی بزرگ میشود، ضرر آن به ناشرانی میرسد که در این حوزه فعال هستند، همچنین بازار غیرقانونی به نویسندگان و به بازار کلی آسیب وارد میکند. به عنوان نماینده این بخش تصور من این است که بازار غیررسمی حداقل ۱۰ برابر بازار قانونی است و این بازار موجب افزایش کپی غیرقانونی کتاب الکترونیک شده است، به ناشران دانشگاهی آسیب زده و لازم است در این حوزه آییننامهای نوشته و تنظیمگری انجام شود و در نتیجه این روند مخاطب با بازار قانونی آشنا شود و کتاب الکترونیک را از آن تهیه کند.
مردم در نمایشگاه کتاب باید تمام جنبههای نشر را ببینند
محمدپور با اعلام اینکه در سیوششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران ۱۷ ناشر الکترونیک و ۱۳ شرکت در حوزه فناوریهای نشر فعال هستند، ادامه داد: این رویداد به تقویت نشر سنتی و الکترونیک ما کمک میکند. دلیل اصلی حضور ناشران کتاب الکترونیک این بود که آنها تا به حال در فضای مجازی فعال بودند و ارتباطها به شکل مجازی بود، مخاطب، آنها را فقط در دنیای مجازی میشناخت. در این روزها ناشران و مخاطبان آنها را در نمایشگاه کتاب میبیند و با آنها ارتباط برقرار میکند و نیاز آنها را میشناسد، ارتباطهای چهره به چهره اتفاق میافتد. در نتیجه ناشران الکترونیک و چاپی وارد مذاکرات برای بستن قرارداد میشوند و این ارتباط به معنی نمایشگاه است. جنبه نمایشگاهی به این معنی است که شبکههای ارتباطی شکل بگیرد و توسعه پیدا کند، بخش الکترونیک هم یکی از آن اجزا است.
نمیتوانیم بگوییم که بخشی نباشد تا جای بخش دیگر تنگ نشود، این روند رشد این بازار نیست
مسئول بخش ناشران دیجیتال نمایشگاه درباره اعتراض برخی از ناشران از حضور نشر الکترونیک در سالن شبستان نمایشگاه کتاب توضیح داد: دنیا در حال تغییر است، فناوریها جابجا میشوند و فناوریهای جدید میآیند، ناشران سنتی و بازار آنها سر جایش است و نمیتوان دیدگاه نادیده گرفتن ناشران الکترونیک را ادامه داد. اگر اینطور بود چاپ افست نباید جای چاپ سنگی را میگرفت و همچنین باید با چاپ دیجیتال مخالفت میشد. فناورهای جدید جای فناوریهای قدیمی را میگیرد.
او با تاکید بر اینکه مردم به کتاب الکترونیک علاقه دارند، ادامه داد: اگر مردم نمیخواستند چاپ الکترونیک اصلا به وجود نمیآمد. وظیفه ما ایستادگی مقابل تغییرات نیست، وظیفه ما این است که طبق خواست مخاطب رفتار کنیم، گروهی از مخاطبان هنوز از کتاب کاغذی و گروهی از کتاب صوتی و الکترونیک استفاده میکنند. ما باید به نیاز آنها پاسخ دهیم. مردم در نمایشگاه کتاب باید تمام جنبههای نشر را ببینند، نمیتوانیم بگوییم که بخشی نباشد تا جای بخش دیگر تنگ نشود، این روند رشد این بازار نیست.
سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در فضای مسقف نزدیک به ۷۵ هزار متر مربع در مصلای امام خمینی (ره) برگزار است.
همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقهمندان مهیا میکند.
دیدگاه خود را بیان کنید