ضرورت تشکیل انجمن‌ مروجان کتاب کودک/ ترویج کتاب باید ساز و کار اقتصادی پیدا کند

تهران- پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات- مروجان و ناشران کتاب کودک و نوجوان طی نشستی به بررسی ضرورت، ابعاد و آسیب‌شناسی ارتباط میان مروجان و ناشران پرداختند؛ در این نشست بر ضرورت تشکیل انجمن مروجان کتاب کودک تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات، نشست تعامل مروجان و ناشران کتاب کودک و نوجوان در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست سیدعلی کاشفی خوانساری، مرجان ریحانیان و دکتر زهرا محسنی‌فرد در کنار جمعی از مروجان کتاب کودک به بررسی ضرورت، ابعاد و آسیب‌شناسی ارتباط میان مروجان و ناشران پرداختند.

در ابتدای نشست کاشفی خوانساری، نویسنده و مدرس ترویج به تشریح معنا و مصادیق کتاب کودک و نقش مروجان در چرخه صنعت نشر پرداخت و به دسته‌های مختلف مروجان از گونه‌های قدیمی‌تر همچون کتابداران، روزنامه‌نگاران و منتقدان تا نمونه‌های به نسبت نوظهور همچون تسهیل‌گران، بلاگرها و مربیان کتابخوانی اشاره کرد.

وی یادآور شد: روزگاری بحث بر سر این بود که کار نشر و نویسندگی کارهایی صرفا عاشقانه است و کسب‌وکار اقتصادی نیست؛ اما امروز می‌دانیم که این کارها همزمان خدمتی عاشقانه و کسب‌وکاری حرفه‌ای هستند. ترویج کتاب در اشکال مختلف خود نیز از همین قاعده پیروی می‌کند و باید سازوکار اقتصادی پیدا کند و امیدوارم پیگیری‌های همین جمع به‌زودی به تشکیل انجمن مروجان کتاب کودک بینجامد.

مرجان ریحانیان، مروج کتابخوانی و عضو شورای کتاب کودک نیز ابعاد فرهنگی و علمی کار مروجان را تبیین کرد و تفاوت‌های جدی ایشان را با آن دسته از فعالان فضای مجازی که بدون دانش لازم و صرفا برای درآمد اقتصادی و خودنمایی به معرفی کتاب می‌پردازند برشمرد.

دکتر زهرا محسنی‌فرد، پژوهشگر و مروج کتاب به نقش و ضرورت اجتماعی فعالیت مروجان فراتر از ابعاد فردی کتابخوانی اشاره کرد و ضرورت مطالعات علمی در این حوزه و شکل‌گیری تشکل مروجان را مورد تاکید قرار داد.

شکوفه صمدی، مروج و مربی کتابخوانی از دوره‌های آموزشی کاشفی خوانساری برای ترویج کتابخوانی در فضای مجازی که در چهار سال گذشته برگزار شده و گروه‌های مجازی تشکیل شده میان مروجان یاد کرد و خواستار تشکیل انجمن مروجان کتاب کودک شد.

طیبه اژه‌ای، مروج کتابخوانی و تسهیل‌گر اهمیت تلاش‌های علی‌اصغر سیدآبادی و همکارانش را در دوره‌های قبل وزارت ارشاد برای ایجاد شبکه مروجان و باشگاه‌های کتابخوانی یادآور شد.

ریحانه قاسم رشیدی، مروج کتاب و مجری دوره‌های گردشگری کودکان هم اهمیت حفظ استقلال مروجان از ناشران و کتابفروشان و اولویت‌های تربیتی و ادبی مروجان در انتخاب کتاب مناسب را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه سمیرا ملکوتی، زهرا حاجی‌رحیمی ملیحه شاهرخی، نسترن کیانی، فاطمه گل حقیقت و مژده بذرپیشه از دیگر مروجان کتاب کودک به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود درباره موضوع جلسه پرداختند

تفاوت کار ترویج با تبلیغات و بازاریابی، ترویج به مثابه مسئولیت اجتماعی ناشران، نقش شبکه‌های اجتماعی کتاب‌محور و لزوم جلسات مشترک میان ناشران و مروجان از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در این نشست محمدتقی حق‌بین مدیر کتابفروشی باغ کتاب در شهر اهواز و زهرا نعمت‌اللهی از مدیران نشر مهرسا به بیان دغدغه‌های صنف خود در تعامل با مروجان پرداختند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه