راه‌آهن رشت- آستارا، پروژه‌ای راهبردی برای اتصال ایران به بازارهای بین‌المللی

تهران- پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه ادامه اجرای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا یک ضرورت اقتصادی و یک الزام استراتژیک در سیاست‌گذاری‌های حمل‌ونقلی کشور است، گفت: نباید اجازه دهیم در پیچ‌وخم‌های مدیریتی یا کمبود منابع، روند اجرای آن دچار وقفه شود.

به گزارش پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، در جریان نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن رشت – آستارا که امروز (شنبه) با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور برگزار شد، بر لزوم تداوم حمایت از این پروژه به عنوان یکی از اولویت‌های ملی تأکید شد.

بازوند ضمن قدردانی از زحمات انجام شدهدر مراحل اجرایی پروژه ریلی، تصریح کرد: پروژه رشت – آستارا برای ما از اهمیت راهبردی برخوردار است و نباید اجازه دهیم در پیچ‌وخم‌های مدیریتی یا کمبود منابع، روند اجرای آن دچار وقفه شود.

وی افزود: انتظار دارم مجموعه دستگاه‌های مسئول، برنامه‌ریزی مدونی برای تداوم و تسریع در اجرای این خط ریلی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین با اشاره به برخی چالش‌های موجود در حوزه تأمین منابع و هماهنگی‌های بین‌دستگاهی، گفت: از سال ۱۴۰۴، بر اساس برنامه سازمانی، باید شاهد پیشرفت‌های ملموس در این پروژه باشیم. مکاتباتی نیز با دفتر وزیر انجام شده و دغدغه‌ها به‌صورت رسمی منعکس شده است، اما هنوز برخی مسائل مربوط به تخصیص نیرو، ماشین‌آلات و هماهنگی‌های میدانی نیازمند پیگیری جدی‌تر است.

بازوند در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی این مسیر در اتصال به کریدور شمال – جنوب، ادامه اجرای پروژه راه‌آهن رشت – آستارا نه‌تنها یک ضرورت اقتصادی، بلکه یک الزام استراتژیک در سیاست‌گذاری‌های حمل‌ونقلی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات، یکی از مهمترین مواردی که در کشور و در سطح ملی در صنعت ریلی دنبال می‌شود، تکمیل کریدور شمال- جنوب است که حلقه مفقوده آن تکمیل خط آهن رشت- آستارا است. با توجه به اتفاقات حادث شده در روسیه و جنگ این کشور با اوکراین، به‌طور طبیعی بهترین مسیر برای انتقال بار به‌ویژه از جنوب شرق آسیا و برعکس به این کشور همسایه شمالی، مسیر ایران است. به‌طوری که امروز اهمیت این پروژه برای دولت‌های ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان کاملا محرز است و همه بر اهمیت اجرایی شدن آن اتفاق نظر دارند.

بهترین مسیر در غرب دریای خزر، اتصال از طریق آستارا است و تنها جایی که اکنون بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن جمهوری آذربایجان فاصله افتاده، محدوده رشت- آستاراست.

در این زمینه مقرر شده، با پشتیبانی و حمایت روسای جمهوری ایران و روسیه از تکمیل کریدور شمال- جنوب، مقرر شد خط ریلی رشت- آستارا پس از تملک اراضی طی یک سال، در مدت چهار سال ساخته شود.

پیش‌بینی وام ۱.۵ تا ۲.۵ میلیارد دلاری

اکنون این پروژه در مرحله نخست مطالعاتی خود قرار دارد و باید مرحله دوم آن تکمیل شود تا مبلغ نهایی وام مشخص شود، اما رقمی بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیارد دلار برای آن متصور است.

هدف‌گذاری این خط ریلی جابه‌جایی سالیانه ۱۵ میلیون تن بار خواهد بود.

کریدور شمال- جنوب، یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور است که ایران را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و کشورهای اروپایی وصل می‌کند.

کریدور شمال- جنوب که بر اساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولت‌های ایران، روسیه و هند شکل گرفته است، اکنون بین ۱۳ کشور جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است که اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران و خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل می‌کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه