
به گزارش روز شنبه گروه علمی پایگاه خبری و تخصصی شیرینی و شکلات از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، حسین افشین در اولین دوره المپیاد ملی علمی-مهارتی دانشجویان دارای معلولیت، گفت: دانشگاه فرشتگان به عنوان تنها دانشگاه ویژه دانشجویان بااستعداد و دارای محدودیت در کشور است.
وی با بیان اینکه نخبگی، مرزهای جغرافیایی نمیشناسد، اظهار داشت: استعداد و توانمندی، وابسته به شهر، روستا یا استان خاصی نیست؛ بلکه هر فرد، در هر نقطهای از کشور، میتواند در مسیر نخبگی گام بردارد و به موفقیت دست یابد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور خطاب به دانشجویان دارای معلولیت، بیان کرد: شما نخبگان، ثابت کردید که داشتن یک یا چند محدودیت، هیچگاه مانع از بروز تواناییهای افراد و خدمت به جامعه نبوده و نخواهد بود. درواقع شما نشان دادید که با وجود داشتن معلولیت، نخبگی را می توان به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت.
دانشجویان دارای معلولیت ستارههای درخشان جامعه هستند به شرطی که دیده شوند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه المپیاد ملی علمیمهارتی دانشجویان دارای معلولیت گفت: در میان دانشگاهیان مفهومی با عنوان نسلهای دانشگاهی مطرح است که به نوعی میتوان آن را زایشهای دانشگاهی نامید.
محمدمهدی طهرانچی افزود: این مفهوم بهمعنای جابهجایی نسلها نیست، بلکه اشاره به تحول و تکامل دانشگاهها در گذر زمان دارد. در هر جامعه، چهار نسل دانشگاهی که امروزه شناخته شدند، حضور دارند و هر دانشگاه در یکی از این دستهها قرار میگیرد. البته پایه اصلی، که به عنوان زایش اول شناخته میشود، سازمان آموزش بوده اما پس از آن، دانشگاه سازمان پژوهش متولد شد. درگام بعدی، دانشگاه سازمان فناور و کارآفرین و در نهایت سازمان جامعهپرداز شکل گرفت.
وی اظهار داشت: دانشگاه در نوع جامعهپرداز، درحقیقت دانشگاهی با ویژگیهای منحصربهفرد است که پرسشها و دغدغههایش نه صرفا از نظام علم و صنعت، بلکه از بطن جامعه میآید. در این راستا، دانشگاه فرشتگان نیز به عنوان نمونهای از زایش نسل چهارم دانشگاه یعنی «دانشگاه جامعهپرداز» رسالت خود را انجام میدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شعار امروز ما این است که میتوان هم معلول و هم نخبه بود، عنوان کرد: این دستاورد، افتخاری است که در مدتزمانی کوتاه یعنی کمتر از پنج سال تلاش مستمر به ثمر نشسته است.
وی تاکید کرد: دانشجویان معلول میتوانند ستارههای درخشانی در جامعه باشند، به شرط آنکه دیده شوند؛ اگر غبار روی عینکهای خود را پاک کنیم.
واحد فرشتگان بستر فعالیت دانشجویان دارای معلولیت را فراهم کرده است
در ادامه رئیس دانشگاه آزاد واحد بینالملل فرشتگان و دبیر علمی المپیاد ملی علمی- مهارتی دانشجویان دارای معلولیت با بیان این مطلب که این المپیاد برای اولین بار در ایران و جهان برگزار شده است، گفت: در سراسر دنیا، مسابقات علمی و پارالمپیکی متعددی برگزار میشود، اما یک المپیاد علمی-مهارتی که مختص دانشجویان باشد و آنها را همپای سایر دانشجویان در مسیر رقابت قرار دهد وجود نداشته است.
علی مقداری افزود: این رویداد با اهداف مشخصی طراحی شده که نخستین هدف آن ایجاد رقابتهای مناسبسازی شده است، به گونهای که هر فرد متناسب با سطح توانمندیهای خود به رقابت بپردازد.
وی با بیان این مطلب که فرهنگسازی و افزایش دیدهشدن توانمندیهای افراد دارای معلولیت در میان سایر اقشار جامعه از دیگر اهداف این المپیاد است، عنوان کرد: این المپیاد، فرصتی را فراهم کرد تا جامعه بیش از پیش دریابد که معلولیت، بهمعنای محدودیت نیست.
رئیس دانشگاه آزاد واحد بینالملل فرشتگان تاکید کرد: اگر زمینههای مناسب برای این افراد فراهم شود، آنها میتوانند به رقابت بپردازند و دستاوردهای ارزندهای خلق کنند. هدف دیگر ما معرفی گسترده دانشگاه آزاد واحد فرشتگان بهعنوان نخستین دانشگاه مناسبسازی شده ایران و ویژه ناشنوایان بود که برگزاری این فراخوان عمومی سبب شد نام آن در میان دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی و آزاد مطرح شود.
گنجاندن المپیاد دانشجویان دارای معلولیت در شیوهنامه رویدادهای بنیاد نخبگان
عضو هیاتعلمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان با بیان این مطلب که این بنیاد دو معاونت تخصصی دارد، گفت: معاونت مستعدان و آیندهسازان که در گذشته با عنوان معاونت دانشجویی-دانشآموزی شناخته میشد، به فعالیتهای مرتبط با دانشآموزان و دانشجویان مستعد اختصاص دارد.
علی نیکبخت افزود: معاونت دیگر، معاونت سرآمدان و نخبگان است که نقش آن زمانی پررنگ میشود که فرد نخبه دانشآموخته میشود. ضمن اینکه تمامی برنامههای بنیاد ملی نخبگان براساس سه اصل کلیدی دانایی، توانایی و مانایی تعریف میشود که همه برنامههای این بنیاد در ذیل یکی از این سه محور صورت میگیرد.
وی با بیان این جمله که افزایش مهارت و اشتغالپذیری دانشجویان یکی از بحثهای مهم کشور است، عنوان داشت: در واقع نهادهای متولی این حوزه، از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد ملی نخبگان، بهطور ویژه در این زمینه فعالیت دارند.
علی نیکبخت با بیان اینکه از دیدگاه من تربیت نیروی انسانی کارآمد برای کشور یکی از وظایف بنیاد ملی نخبگان است، گفت: در همین راستا با برگزاری چنین المپیادهایی که بحثهای مهارتافزایی و علمی را برای دانشجویان قرار میدهد، میتوانیم نقش بیشتری را ایفا کنیم. ضمن اینکه بنیاد بیشتر نقشهای حمایتی و تشویقی ایفا میکند و در نظر داریم براساس شیوهنامه رویدادها امتیازهای مشخصی برای برگزیدگان این المپیاد در نظر بگیریم.
ثبتنام بیش از ۲۰۰ دانشجو در نخستین المپیاد
دبیر اجرایی المپیاد ملی علمی- مهارتی دانشجویان دارای معلولیت در آیین اختتامیه المپیاد ملی علمی مهارتی دانشجویان دارای معلولیت گفت: حدود ۲۰۷ نفر در این دوره از المپیاد شرکت کردند. از میان این تعداد ۱۷۲ نفر واجد شرایط حضور در مسابقات شناخته شدند. پس از چند مرحله داوری و ارزیابی تخصصی، از میان شرکتکنندگان حضوری، سه نفر برتر در هر رشته انتخاب و موفق به کسب مدالهای طلا، نقره و برنز شدند.
حامد معیری افزود: تقریبا از همه استانها شرکتکنندگانی در این رقابت حضور داشتند و استان تهران بالاترین میزان شرکتکننده را به خود اختصاص داد، اما با این حال، پراکندگی شرکتکنندگان از نقاط مختلف کشور بسیار مطلوب و قابل توجه بود. ضمن اینکه بیشترین تعداد شرکتکنندگان از دانشگاه فرشتگان بود؛ چراکه به عنوان یک مرکز تخصصی در این زمینه شناخته میشود.
وی درباره رده سنی شرکتکنندگان این المپیاد بیان داشت: بیشترین تعداد مربوط به رده سنی ۲۰ تا ۲۵ سال بود؛ چراکه دانشجویان مقطع کارشناسی بخش عمدهای از شرکتکنندگان را تشکیل می دهند. با این حال، تنوع سنی در میان رقابتکنندگان نیز وجود داشت؛ بهگونهای که حتی دانشجویان محصل بالای ۵۰ سال وگروهی از دانشآموزان زیر ۱۸ سال نیز در رقابت شرکت کردند؛ چراکه بخش مربوط به رباتیک دانشآموزی بهطور ویژه برای دانشآموزان طراحی شده بود. ضمن اینکه تعداد شرکتکنندههای زن هم بیشتر از مرد بود.
دیدگاه خود را بیان کنید